Μνημείο_ Πλατεία Ηρώων, Χαϊδάρι Αττικής

The design of the Monument of Pyrgi in the center of Haidari started with studying the area, the access and the orientation.
The walls, in which we find the special feature of Pyrgi, which at the same time inspires the design, the ‘xysta’, are the main tool of the composition. They are made of reinforced concrete with a coating of two shades of gray (with a small tonal difference), the contrast of which results in geometric shapes. They are 1.5 m high, in order to delimit, but also to allow unobstructed viewing, having their highest point at a height lower than eye level.
This creates a total of three walls in the area, a corner that resembles the closed shape of a house, a ‘hug’ that protects the visitors from the traffic on the main road.
The two linear walls allow communication between visitors of the monument, the existing sidewalk and the main road.
The longer linear wall marks the entrance to the study area, leads to the monument and invites the pedestrian for a stop in a part of the city with a strong visual character, due to the design complexity resulting from the engraved geometric shapes of “xysta”.
On the outside, along the sidewalk, there is a bench, addressed to pedestrians and people gathered outside the cafes in the area, thus emphasizing the extroversion of the design.
The entrance to the monument carries information and important historical data, for the establishment and development of the community of people of Pyrgi in Haidari.
Finally, the third wall, now included in the study area, placed near the secondary entrance (the one from the pedestrian street), has benches on both sides. The benches do not appear in the common form that we find in cities. The seats are formed by an “extrusion of xyxta”. The bus stop, one of the main features around the area, will now be served by the newly designed seats, bringing even more people to the spot.
The construction materials for the benches are concrete and wood, which in a harmonious combination give the geometric shapes of the “xysta”. Equally important are the small-scattered living rooms, which in one case accommodate 4 people while in the other case in a linear arrangement 2 people with a lighting mast in their center.
Finally, in the center of the composition, the floor plan of the settlement is depicted engraved on the floor, with the 3 overlapping rings illuminated by led strips.
The aim of the design is to invite the pedestrian, to join the immediate urban environment and of course to be a reflection of Pyrgi in the specific place.
Architects: Anna Benetou, Nafsika Saliari. Civil Engineer: Lefteris Georgalas

Το σχέδιο διαμόρφωσης της περιοχής μελέτης ξεκίνησε λαμβάνοντας υπόψη τις προσβάσεις στο χώρο επέμβασης προς επίτευξη του καλύτερου προσανατολισμού.
Τα τοιχία, στα οποία συναντάμε το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του Πυργίου, που ταυτόχρονα εμπνέει και το σχεδιασμό, τα ‘ξυστά’, είναι το βασικό εργαλείο της σύνθεσης. Είναι κατασκευασμένα από οπλισμένο σκυρόδεμα με επίχρισμα δυο τόνων του γκρι (με μικρή τονική διαφορά), από την αντίθεση των οποίων προκύπτουν τα γεωμετρικά σχήματα, με την παραδοσιακή τεχνοτροπία των ξυστών. Έχουν ύψος 1,5 μ., με σκοπό να οριοθετήσουν, αλλά και να επιτρέψουν την απρόσκοπτη θέαση, έχοντας το ανώτατο σημείο τους σε ύψος χαμηλότερο από το ύψος των ματιών.
Έτσι δημιουργούνται συνολικά τρία τοιχία στην περιοχή ανάπλασης, ένα γωνιακό που θυμίζει το κλειστό σχήμα μιας κατοικίας / ‘αγκαλιάς’ και οριοθετεί το μνημείο, προστατεύοντας νοητά τους επισκέπτες από την κίνηση των αυτοκινήτων στον κεντρικό δρόμο.
Τα δυο ευθύγραμμα τοιχία επιτρέπουν την επικοινωνία μεταξύ των επισκεπτών της περιοχής μελέτης του υπάρχοντα πεζοδρόμου αλλά και της κεντρικής οδού.
Το μεγαλύτερο ευθύγραμμο τοιχίο σηματοδοτεί την είσοδο στην περιοχή μελέτης, οδηγεί δηλαδή στο μνημείο και καλεί τον πεζό για μια στάση σ’ ένα σημείο της πόλης με έντονο εικαστικό χαρακτήρα, λόγω της σχεδιαστικής πολυπλοκότητας που προκύπτει από τα χαραγμένα γεωμετρικά σχήματα των ‘ξυστών’.
Στην εξωτερική του πλευρά, κατά μήκος του πεζοδρόμου, φέρει ένα παγκάκι, συνομιλώντας με τους πεζούς και με τους καθήμενους στα καφενεία της περιοχής , τονίζοντας έτσι την εξωστρέφεια του σχεδιασμού. Στην εσωτερική του πλευρά / είσοδος στο μνημείο, φέρει πληροφορίες και σημαντικά ιστορικά στοιχεία, για την εγκατάσταση και την εξέλιξη της κοινότητας των Πυργουσών στο Χαϊδάρι.
Τέλος, το τρίτο τοιχίο, ενταγμένο πια στην περιοχή ανάπλασης, τοποθετημένο κοντά στη δευτερεύουσα είσοδο (αυτήν από τον πεζόδρομο), φέρει παγκάκια και από τις δυο πλευρές. Τα παγκάκια δεν εμφανίζονται με την κοινή μορφή που τα συναντάμε στις πόλεις. Το κάθισμά τους δείχνει την εξέλιξη της χάραξης των ξυστών, σε μια νέα δομή με χρήση καθίσματος, προκειμένου να εξυπηρετήσει τον Άνθρωπο, προσφέροντας ξεκούραση.
Η στάση λεωφορείου, ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά περιμετρικά της περιοχής, θα εξυπηρετείται πλέον και από τα νέα σχεδιασμένα καθίσματα, εισάγοντας ακόμα περισσότερο κόσμο στο σημείο.
Ο γραμμικός φωτισμός στις επιφάνειες των τοιχίων με τα ξυστά, δίνουν ατμόσφαιρα και ασφάλεια στην περιοχή και τη νύχτα.
Τα υλικά κατασκευής για τα παγκάκια, είναι το μπετόν και το ξύλο, τα οποία σε αρμονικό συνδυασμό αποδίδουν τα γεωμετρικά σχήματα των ξυστών. Εξίσου σημαντικά είναι και τα μικρά-διάσπαρτα καθιστικά, που στη μια περίπτωση φιλοξενούν 4 άτομα ενώ στην ‘άλλη περίπτωση σε γραμμική διάταξη 2 άτομα με έναν ιστό φωτισμού στο κέντρο τους.
Τέλος, στο κέντρο της σύνθεσης, απεικονίζεται χαραγμένο στο δάπεδο το σχέδιο της κάτοψης του οικισμού, με τους 3 επάλληλους δακτυλίους να φωτίζονται από ταινίες led. Αντλώντας έμπνευση από τη λογική της ανάπτυξης της κάτοψης του χωριού γύρω από τον πύργο, τετράγωνο στο τετράγωνο, συμβολικά σε έξαρση ανυψώνεται στο κέντρο ο Πύργος. Είναι χαρακτηριστικό ότι αναπαράγεται αφαιρετικά με μορφή από μπετόν και εισάγεται φιλικά στο περιβάλλον της σύγχρονης Πόλης, σηματοδοτώντας τη διαχρονικότητα της ιστορίας του. Από το εξωτερικό του περίγραμμα βγαίνει ένας όγκος από λευκό μάρμαρο και πάλι φωτιζόμενο από μέσα, δημιουργώντας ένα συμβολικό σημείο έξαρσης στη διαμόρφωση.
Στόχος του σχεδιασμού είναι να προσκαλέσει τον πεζό, να ενταχθεί στο άμεσο αστικό περιβάλλον και φυσικά να αποτελέσει μια αντανάκλαση του Πυργίου στο συγκεκριμένο τόπο.
Αρχιτεκτονική Μελέτη: Άννα Μπενέτου, Ναυσικά Σαλιάρη. Στατική Μελέτη: Λευτέρης Γεωργαλάς